Tamoxifen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Ivette

Tamoxifen

Bericht door Ivette » di 14 jan 2014, 10:53

Ik ben met Tamoxifen (en zoladex) begonnen in 2011 ik weet dat in de richtlijn staat dat je min 5 jaar dit moet slikken. Maar ik lees ook berichten dat het beter is om na 3 jaar over te stappen op een aromatasereremmer omdat tamoxifen juist als een oestrogeen kan gaan werken? In hoeverre is dit gebaseerd op waarheid? Tevens is mijn vraag of het steeds minder last hebben van bijwerkingen aan de werking kan liggen ( dat je toch meer oestrogeen aan het produceren bent) of kan je lichaam eraan wennen?

Dees
Beheerder

Re: Tamoxifen

Bericht door Dees » di 14 jan 2014, 21:14

Hoi Ivette,
Omdat je Zoladex krijgt, neem ik aan dat je postmenopausaal bent (vóór de overgang). Voor jonge vrouwen is het advies 5 jaar tamoxifen met of zonder eierstok-uitschakeling (Zoladex, eierstokken verwijderen of géén eierstokonderdrukking). Afhankelijk van je risico kan het advies ook zijn langer door te gaan met hormoontherapie.

In de richtlijn staat:
Afbeelding

Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Tamoxifen kan geen oestrogeen gaan produceren. De indruk bestaat dat bij postmenopausale vrouwen (dus na de overgang) er 'resistentie' (ongevoeligheid) voor tamoxifen kan optreden. In elk geval is in studies aangetoond dat het slimmer is om na 2 a 3 jaar van tamoxifen over te stappen op een aromataseremmer. Dat is voor jou niet zo.

Je lijf kan inderdaad wennen aan de overgang door Zoladex en aan Tamoxifen. Het wisselt enorm van vrouw tot vrouw hoeveel last je hebt. Ik vind zelf altijd dat het weer ook enorm uitmaakt. Hoe benauwder, hoe erger.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”