angst jaarlijkse controle mammo

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

banghaasje

angst jaarlijkse controle mammo

Bericht door banghaasje » vr 03 jan 2014, 15:11

Hoi,

Mijn moeder moet volgende week weer voor haar jaarlijkse mammografie van de goede borst zeg maar.
In 2011 borstkanker ontdekt na bevolkingsonderzoek. Lobulaire variant. Borstamputatie gehad. In schildwachtklier zat kleine uitzaaiing dus daarna alle okselklieren weggehaald waar gelukkig niks meer is aangetroffen.
Daarna 6 x chemo en sindsdien hormoontherapie.

Ze voelt zich erg goed en hopelijk krijgt ze dit jaar een borstreconstructie.

Maar ze vindt de jaarlijkse controle zo spannend. Ze kan er bijna niet van slapen, ik vind het zo sneu voor haar.

Hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan?

Dees
Beheerder

Re: angst jaarlijkse controle mammo

Bericht door Dees » vr 03 jan 2014, 21:25

Hoi Banghaasje, o, ik snap het zo goed. De belangrijkste informatie die ik kan geven is dat het écht zeldzaam is dat er bij de controles iets gevonden wordt. De kans op kanker in de andere borst of in de oksel of in het operatiegebied is niet zo groot en áls er iets wordt gevonden, zou je moeder weer opnieuw behandeld kunnen worden met een grote kans niet dood te gaan aan borstkanker. Als er opnieuw kanker zit in de andere borst, oksel of in het operatiegebied, dan vinden vrouwen dat bijna altijd zelf.

De grootste bedreiging na borstkanker is het risico dat de borstkankercellen uitzaaien en zich verspreiden naar plekken ergens anders in het lichaam (botten, longen, lever, hersenen). Als dat gebeurt, kan iemand nog wel behandeld worden, soms zelfs jarenlang, maar kan niet meer beter worden en zal uiteindelijk aan de gevolgen van borstkanker overlijden.

Het beleid is dat er niet gezocht wordt naar die uitzaaiingen. Dat heeft ook geen zin. Het is niet zo dat je er 'zo vroeg mogelijk' bij moet zijn. Het maakt niet uit voor de tijd die je dan nog te leven hebt. Hoelang je nog te leven hebt met uitzaaiingen op afstand, hangt af van de aard van de tumor en hoe goed deze op behandeling reageert. Het duurt even voordat dat landt en voordat mensen begrijpen dat ze dan dus ook niet extreem alert op hun lichaam hoeven te zijn. Het beleid is dat er pas gezocht wordt als je echt serieuze klachten hebt, zoals benauwdheid die niet over gaat, pijn die niet weggaat, veel hoofdpijn die niet weggaat, geel zien.... Dat soort klachten.

Het rottige na kanker is dat je van allerlei normale klachten ineens gaat denken dat het misschien wel met de kanker te maken heeft. Zo denk je bij rugpijn aan botuitzaaiingen en bij verkoudheid aan longuitzaaiingen. Meestal is dat niet zo. Ik noem dat een PAM, een Periodiek Angstig Moment. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik zeker 4 weken wacht voordat ik actie onderneem. De meeste klachten zijn namelijk binnen 4 weken weg en mocht ik slecht nieuws moeten krijgen, dan kan dat best nog even wachten. Het helpt om niet gek te worden van angst en gewoon weer een beetje normaal te gaan leven.

Ik heb gemerkt dat de periode tussen de ene PAM en de volgende PAM steeds langer wordt, maar ik ben nu bijna 7 jaar na diagnose en ze zijn nooit helemaal weg.

Als je moeder zichzelf in de gaten houdt en van de controles vooral stress krijgt, kan ze heel verantwoord besluiten om niet meer naar controles te gaan.

Als ze wel gaat, is het fijn als ze zelf ook een doel heeft om te gaan. Dan moet aan bod komen hoe het met haar gaat en, indien nodig, moet haar hulp aangeboden worden voor problemen waar ze mee te kampen hebt. Hier staat een voorbeeld van een Nazorgplan.

We hebben eens met een stel vrouwen een overzicht gemaakt van Restschade, van klachten waar je na alle behandelingen nog mee zit. Die lijst kun je hier vinden. Als ze die invult, kan haar arts in één oogopslag zien of ze nog klachten hebt waar hij/zij iets mee zou kunnen doen.

Take care !!! Spannend he, die controle na een jaar.......

Kunnen we nog iets voor je doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Rixt

Bericht door Rixt » za 04 jan 2014, 12:15

Hee meis,
ik heb ook nog een goede raad.
Ik geeft toe, het is wat controversieel en ik heb me afgevraagd of ik zo'n advies hier nu wel op dit podium moet zetten. Maar omdat ik er zelf de afgelopen tijd ontzettend veel aan heb gehad, doe ik het toch maar.
Achter Arnhem woont een boertje die over het wonderbaarlijke vermogen beschikt je op afstand te kunnen geruststellen. Zenuwen verdwijnen als sneeuw voor de zon (is mijn ervaring). Hij kan nog veel meer, maar daarover ga ik hier niet uitweiden. Het is een absoluut integer en aardig persoon, en nog goedkoop ook.
Wanneer je interesse hebt, kun je me een persoonlijk berichtje sturen, zodat ik je het adres/tel.nr. kan geven.

Een hartelijke groet,
rixt

ItsHennie

Bericht door ItsHennie » za 04 jan 2014, 13:44

Hallo Rixt. Wat bijzonder. Doet hij dan Reiki of zo? En wat is redelijk goedkoop? Mooi dat jij schrijft 'boertje'. Een boer dus met niet alleen koeien maar ook met bijzondere gaven :-)

banghaasje

Bericht door banghaasje » ma 06 jan 2014, 16:57

Hoi,

Dees, bedankt voor je heldere uitleg.
Mijn moeder is vanmorgen al heel vroeg geweest voor de mammografie. Ze zeiden dat er daarna geen echo oid nodig was.
Nu nog een week wachten op uitslag.

Maar eigenlijk ga ik ervan uit dat de uitslag wel goed is. Bij een afwijking zouden ze anders wellicht een echo maken direct aansluitend.

Rixt, jij ook bedankt voor je tip. Ik moet je eerlijk zeggen dat wij niet zo van die dingen zijn. Zijn wij denk ik te nuchter voor.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 06 jan 2014, 21:37

Hoi Banghaasje, het zal inderdaad wel loslopen. Ik duim gewoon hard voor haar !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

banghaasje

Bericht door banghaasje » ma 13 jan 2014, 12:04

Dames,

Ik denk, ik laat nog even weten wat de uitslag was van mijn moeder.

Ze is vanmorgen geweest en alles was goed!! Mammo goed, geen bijzonderheden gevoeld.
Complimenten voor mijn moeder van de chirurg dat ze er zo goed uitziet en zoveel afgevallen is.
(was behoorlijk te zwaar, maar voor de reconstructie is ze gaan afvallen)
Ws volgend jaar geen controle meer door de chirug, maar door de nurse practioner????

Dus op naar de reconstructie dit jaar!

Nogmaals bedankt voor jullie aandacht en adviezen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 13 jan 2014, 22:40

Hoi Banghaasje en moeder van Banghaasje, dat is super !! Controle door Nurse practitioner is ook prima. Ik vind het zelf altijd belangrijk om zelf ook nog te weten waarom ik ga, dus als ik een hulpvraag heb.

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”