allerlei klachten

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Esther

allerlei klachten

Bericht door Esther » zo 29 dec 2013, 10:09

Hallo,
het is nu 1jaar en 4 maanden geleden dat ik mijn laatste chemo heb gehad.Alles goed doorstaan.Slik sinds oktober 2012 tamoxifen.Heb sinds een aantal maanden last van mijn voeten gekregen,draag het liefst geen hakken meer.Heb ook last van stijve spieren bij opstarten en een stijve rug kan amper panty's aankrijgen.
Er is wel mee te leven natuurlijk,maar ik wandelde best veel,maar na een half uur krijg ik al last van mijn voeten en heb toch goede wandelschoenen aan.
Wie heeft hier ook last van?

Dees
Beheerder

Re: allerlei klachten

Bericht door Dees » zo 29 dec 2013, 10:47

Hoi Esther, ik herken het heel erg van de overgang en de hormoontherapie. Zowel de stijfheid als de pijn in de voeten. Als de pijn te hevig is, zou je kunnen overwegen om, in overleg met je huisarts of oncoloog, dagelijks pijnstillers te slikken. Ik heb dat een tijdje gedaan en ben er ook weer mee gestopt. Het kan zijn dat je voeten een beetje door beginnen te zakken, omdat de spieren slapper zijn geworden. Dan kan het verstandig zijn om eens naar een podotherapeut te gaan en misschien steunzolen te gaan dragen.

Ik heb ook een tijdje glucosamine geslikt. Ik had er geen voordeel van en ontdekte dat er eigenlijk geen enkel bewijs is voor glucosamine. Toen ben ik er maar weer mee gestopt.

In beweging blijven helpt wel tegen de stijfheid.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Esther

Bericht door Esther » zo 29 dec 2013, 11:20

Hoi Dees,

de podotherapeut lijkt me wel een idee,heb namelijk ook nog een staand beroep.Pijnstillers zijn niet echt nodig.Waar slikte je de glucosamine voor?

groetjes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 29 dec 2013, 12:39

Hoi Esther, ik moet een beetje om mezelf lachen mbt de glucosamine. Het werd door verschillende mensen genoemd, dus kocht ik veel te dure grote potten (wel gewoon bij het Kruidvat). Moest ik een paar keer per dag zo'n grote pil slikken. Alleen daardoor ging ik er haast in geloven. Toen iemand eens een kritische opmerking maakte, ben ik acuut gestopt. Ik geloof niet dat het echt hielp...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » ma 30 dec 2013, 09:54

Hallo Esther,

Glucosamine bevordert de aanmaak/herstel van het kraakbeen. Ik slik het al jaren sinds 2006, omdat mijn knieën versleten zijn. Vaak bevatten de pillen ook een pijnstiller.
Mijn huisarts zei toendertijd, probeer het 3 maanden als het niet helpt stoppen. Ik had toen al aan beide knieën een kijkoperatie gehad, maar een knieprothese wilde ik nog uitstellen. De pijn is verdwenen en ik kan weer wandelen en een operatie is gelukkig uitgesteld.
Of het iets aan de spierpijn doet betwijfel ik ook. Het verbetererd de functie van het gewricht volgens mij.
Ik hoop dat je iets aan deze uitleg hebt.

Gr. Hanne 1961

Esther

Bericht door Esther » ma 30 dec 2013, 12:52

Hoi Hanne,

zo erg is het gelukkig met mij niet gesteld,het ergste vind ik die brandende voorvoeten na even gelopen te hebben en die stijve rug,vooral bij het bukken.
Voel me soms 80 terwijl ik net 52 ben.Was van tevoren nog goed soepel ,naar mijn idee.

groetjes

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » ma 30 dec 2013, 19:37

Hallo Esther,

Het brandend gevoel in je voorvoeten klinkt naar neuropathie(zenuwpijn).
Dit kan ontstaan zijn door de chemo. Welke kuur heb je gehad?
De stijfheid hoort toch zoals Dees schrijft bij de hormoontherapie.
Zelf heb ik geen hormoontherapie, maar hoort het wel van lotgenootjes om mij heen.
Ik ben ook 52, maar voel mij heel vaak 80 en denk dan, waar houdt het op?
Voor mij is het 2 jaar en 10 maanden geleden dat ik mijn laatste kuur had en nog kamp ik met de bijwerkingen daarvan.
Maar ook nog veel andere klachten die het ook niet gemakkelijker maken.
Je wilt verder met je leven hè, maar je lijf is en voelt anders en dat is wennen.
Het word nooit meer als voorheen. Helaas!!
Als de pijn in je voeten je belemmert is het misschien een idee om ook eens naar de pijnpoli te gaan.
Er is wel het één en ander mogelijk mbt tot het bestrijden van zenuwpijn. Hoewel daar geen kant en klare oplossing voor is.
Vaak is het uitproberen wat bij jou werkt.

Groetjes Hanne 1961

Esther

Bericht door Esther » di 31 dec 2013, 16:44

hoi Hanne,

ik heb 3xfec en 3x taxotere gehad,maar ik vind het zo raar dat ik er de laatste maanden last van heb.
Ik kan wel zeggen dat ik mijn leventje weer aardig opgepakt heb,maar het is inderdaad anders dan voorheen,
genieten doe ik nu nog meer,ben sinds kort oma,vind zelf dat ik het weer aardig op de rit heb.
Zal als ik in jan. weer op controle ga het eens allemaal bespreken.

groetjes

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » di 31 dec 2013, 21:47

Hallo Esther,

Neuropathie is een bekende bijwerking van de Taxotere.
Bij de één wat meer als bij de ander.
Voor mij was één kuur taxotere een reden om met de chemo te stoppen.
Zo ernstig waren de bijwerkingen. Voornamelijk de neuropathie en verbrandingen.
Geniet van je kleinkind en bespreek het als je op controle gaat.
Er kunnen nog andere redenen zijn waardoor de neuropathie verergert.

Gr. Hanne1961

veertje

Bericht door veertje » wo 01 jan 2014, 10:57

Wat voor andere redenen dan Hanne?

Gesloten

Terug naar “December 2013”