teveel calcium, bijschildklier

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

boobycat

teveel calcium, bijschildklier

Bericht door boobycat » ma 23 dec 2013, 17:09

Een goede kennis van mij, wilde dit graag laten plaatsen op het forum.

Even in het kort waar ik mee zit: Er zit te veel calcium in mijn bloed, en heb weer bloed moeten laten prikken en een echo van mijn hals moeten laten maken.
Internist denkt namelijk dat er een bijschildklier te groot is.
De radioloog kon dat niet ontdekken en zei dat er een andere mogelijkheid is: een punktie laten doen. Dat betekent dat ze met een naald door mijn schildklier heen moeten...
Maar dat ga ik op 8 januari horen van xx, dan moet ik komen voor de uitslag en dan zou ik eventueel geopereerd moeten worden...
Mijn zus had nog gevraagd aan xxx of het door de tamoxifen kon komen en xxxx zei dus gewoon: Nee: Het wordt vaak bij toeval ontdekt zoals bij mij. Iedereen kan het hebben maar je hebt er geen last van, totdat je iets breekt en dan kom je er pas achter en dan kan het te laat zijn om er wat aan te doen.
Maar in de bijsluiter van tamoxifen staat dat als bijwerking te veel calcium in het bloed kan komen en op een site van het KWF staat osteoperose ook als bijwerking (en wat je ertegen kunt doen, zoals veel bewegen, vitamine D, extra calcium e.d.)

Nu dus mijn vragen:
Wie slikt tamoxifen en heeft last van botontkalking?
Wat heeft de dokter hierover gezegd, moeten de bijschildklier ook worden onderzocht?

Ik ben niet van plan om een punktie te laten doen en helemaal niet om me te laten opereren. Ik ben nu al bezig met extra calcium en vitamine D te nemen, want ik geloof niet wat xxx zegt. Is dat raar? Ben ik eigenwijs?
Mocht hij er toch bij blijven dan wil ik een second opinion vragen.

Dank voor jullie reacties.

Dees
Beheerder

Re: teveel calcium, bijschildklier

Bericht door Dees » ma 23 dec 2013, 18:47

Hoi Boobycat, kun je me vertellen waarom je kennis bloed heeft laten prikken? Waar had ze last van? Als ze last heeft van teveel calcium in het bloed, dan lijkt me het slikken van extra calcium niet echt een aanrader.
Oorzaken van hypercalciëmie
Er zijn verschillende oorzaken voor een verhoogd calciumgehalte in het bloed:
- Een sterk verhoogde inname van calcium, zowel met de voeding, als door de inname van calciumtabletten. Ook in sommige maagzuurremmers zit calcium.
- Een te sterk werkende bijschildklier (hyperparathyreoïdie) . Deze oorzaak komt het meest voor.
- Een vitamine D-vergiftiging.
- Kanker met botuitzaaiingen. Bijvoorbeeld borstkanker, prostaatkanker en longkanker.
- De ziekte van Kahler.
- Als bijwerking van geneesmiddelen, zoals plasmiddelen en lithium.
- Botziektes, zoals de ziekte van Paget .
- Sarcoïdose.
- Chronisch nierfalen
Bron: MedicInfo

Ook vitamine D lijkt me, gezien bovenstaand verhaal, niet zo handig. Slikt ze verder multivitamines ofzo?

Niet alles is even voor de hand liggend, maar behalve problemen met de schildklier, kan ik me voorstellen dat ze toch ook kijken naar de botten en of er misschien sprake is van botuitzaaiingen. Als ze geen klachten heeft, is dat niet heel dringend, maar als ze wel klachten heeft, lijkt me dat dat ook onderzocht moet worden.

Volgens mij is teveel calcium in het bloed niet zomaar een bijwerking van tamoxifen, maar vooral als er botuitzaaiingen zijn.

Kortom, samen met de oncoloog moet uitgezocht worden waar dit vandaag komt.

(Overigens ken ik wel verschillende vrouwen met schildklierproblemen na borstkanker. Dat is één van de opties)

Kun je hier mee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 24 dec 2013, 08:59

Via Twitter van endocrinoloog:
Kan mgl te snel werkende BIJschildklier zijn. PTH bepaling als eerste, dan oncoloog of endocrinoloog.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

boobycat

Bericht door boobycat » di 24 dec 2013, 11:08

Nou Dees daar staat nogal wat, ik trek het even over de kerstdagen heen of ik stuur het bericht in delen door, want ze is gauw van streek. Oké?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 24 dec 2013, 17:10

Hoi Boobycat, ik zou het dan maar even houden bij dat PTH bepalen. Als dat het is, hoeft ze de rest niet te weten.

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “December 2013”