bijwerking tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

roosje

bijwerking tamoxifen

Bericht door roosje » do 19 dec 2013, 12:15

ik heb een vraag
door gebruik van tamoxifen ( nu precies één jaar) heb ik nogal wat last van vaginale klachten, soms wat afscheiding, maar vooral gemeenschap is zéér pijnlijk geworden de laatste maanden, hormoonzalf gebruiken is geen optie, door dat mijn borstkanker hormoongevoelig was, sensilube brengt maar een beetje verlichting, ik weet dat dit een groot probleem is bij jonge en oudere vrouwen met bk. nu las ik iets over premeno een capsule die het weefsel min of meer wat hersteld.echter dit wordt niet vergoed en kost rond de 12 á 13 euro voor 10 capsules, te beginnen met een opbouwfase van 10 dagen elke dag 1 capsules en daarna 1x per 3 dagen een capsule als onderhoud.
mijn vraag: is dit echt een goed werkend middel?

Dees
Beheerder

Re: bijwerking tamoxifen

Bericht door Dees » do 19 dec 2013, 12:47

Hoi Roosje, vervelend probleem he. Ik heb eens een presentatie gezien van een arts-sexuologe die liet zien dat door hormoontherapie de slijmlaag, die normaal gesproken uit vele laagjes bestaat, nog maar uit één laag bestaat. Geen wonder dat die snel stuk gaat.
Als een gewoon glijmiddel niet genoeg is
bij Glijmiddelen Hulpmiddelen, Borstkanker, Multiple sclerose, Diabetes, Medicijnen, Ziekte

Sommige vrouwen hebben vrijwel constant last van een droge vagina, bijvoorbeeld als gevolgd van radiotherapie (bestraling), multiple sclerose of diabetes; of als bijwerking van medicijnen zoals bètablokkers en antidepressiva uit de SSRI-groep.

Vaak kan de vaginale droogheid worden behandeld met hormonen. Soms mag dat niet, bijvoorbeeld bij vrouwen met borstkanker.

Gel of capsules
Voor vrouwen met borstkanker kan het helpen om een middel te gebruiken dat de vagina voor langere tijd vochtig houdt. Ook na radiotherapie (bestraling) en bij het syndroom van Sjögren kan zo'n middel helpen. Het gaat meestal om een gel of om capsules. Enkele merken zijn Lubrin©, Replens©, Hyalofemme©en Cicatridina©. Bij sommige van deze middelen moet je als je seks gaat hebben ook nog een 'gewoon' glijmiddel gebruiken.

Vacuümsystemen
Een andere manier om vaginale droogheid tegen te gaan, zijn de zogenoemde vacuümsystemen. Een voorbeeld daarvan is de Eros. Dit is een vacuümpomp waarbij een zuignap over de clitoris wordt gezet en daarna vacuüm wordt gezogen. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van een vacuümpomp patiënten met gynaecologische kanker (bijvoorbeeld baarmoederhalskanker) helpt om vochtig te worden. Ook verbetert dit het vaginale slijmvlies.
Bron: Site Seksualiteit

Die seksuologe gaf toen als tip om Lanette creme te gebruiken, niet alleen bij het vrijen, maar vrij regelmatig om de vagina soepel te houden.

Ik ken zelf weinig vrouwen die langere tijd die Premeno-capsules hebben gebruikt.

In onze groep giechelen we altijd over het gebruik van Druivenpitolie en Zonnebloemolie (die gewoon in de keuken gebruikt worden). Qua smaak niet vies en wel effectief.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

roosje

Bericht door roosje » do 19 dec 2013, 21:38

ja hier kan ik wat mee, meer als het advies van mijn huisarts om dan maar op een andere manier te vrijen

roosje

Bericht door roosje » do 19 dec 2013, 21:41

roosje schreef:ja hier kan ik wat mee, meer als het advies van mijn huisarts om dan maar op een andere manier te vrijen
zij had nnog nooit van premeno gehoord, en ja ik gebruik ook een beta blokker, dus dubbelop, ga zeker wat tips hier uit proberen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 19 dec 2013, 21:48

Hoi Roosje..... wat kan ik verdrietig worden van het antwoord van je huisarts.... Alsof een enigszins normaal seksleven ineens niet meer belangrijk zou zijn. Ik weet nog dat die seksuologe zei dat juist minder seks hebben de toestand van de vagina nog beroerder maakt.

Hier vind je een hele serie artikelen over vrijen en borstkanker. Misschien zit er nog iets nuttigs bij.

Ik wens jou en je partner een fijn seksleven !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 19 dec 2013, 23:20

Hoi Roosje, onlangs verscheen deze documentaire: Liefde in tijden van kanker. Zeven vrouwen, behandeld voor borstkanker, vertellen wat de impact is geweest op hun seksleven.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “December 2013”