verschillende adviezen over wel of niet gebruiken Lucrin

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

loes

verschillende adviezen over wel of niet gebruiken Lucrin

Bericht door loes » vr 13 dec 2013, 11:22

Hoi,

Ter info: in november 2010 hormoongevoelige en eiwitgevoelige borstkanker. Ik was toen 33 jaar.

Ik gebruik sinds 2 jaar en 4 maanden Tamoxifen en Lucrin. Van de Lucrin ervaar ik nogal wat bijwerkingen, vooral vanaf ongeveer 4 dagen na de injectie tot en met 5 a 6 weken na de injectie. Daarna worden de bijwerkingen milder en de laatste weken voel ik mij op mijn best. Het is een cirkeltje wat ik steeds doorga, om zo de hormoontherapie vol te houden.

Met mijn oncoloog heb ik gesproken over de mogelijkheden om te stoppen met de Lucrin. Dit is naar zijn mening geen optie. Zou ik wel willen stoppen, dan raadt hij me aan om mijn eierstokken te laten verwijderen. Dat laatste is voor mij geen optie, want ik hoef nog 'maar' 2 jaar en 8 maanden anti-hormonale therapie en ga daarvoor niet kiezen voor definitieve overgang door verwijderen van eierstokken.

Waarom adviseren oncologen zo verschillend over Lucrin? Wat als ik wel stop met Lucrin, kan er dan iets gezegd worden over het risico wat ik daarmee neem? Ik bedoel, wordt mijn prognose dan echt slechter? Of valt hier niks over te zeggen, omdat men het gewoon niet weet? Waarom schrijven oncologen nu precies Lucrin voor? Wat kan het eventueel opleveren? Of schrijven ze het momenteel vooral voor, met de reden; baat het niet dan schaadt het niet?

En dan nog een vraag over de Tamoxifen. In een bericht van Dees lees ik over de werking van Tamoxifen als stopper op een eventuele kankercel. Als de Tamoxifen als stopper werkt, is het dan wel slim om na 5 jaar te stoppen met deze medicijnen. Ik bedoel, stel dat er dan nog eventuele kankercellen in je lijf zitten met een tamoxifen stop erop, wat gebeurt daar dan mee als je stop met de medicatie?

Groeten van Loes

Dees
Beheerder

Re: verschillende adviezen over wel of niet gebruiken Lucrin

Bericht door Dees » vr 13 dec 2013, 20:43

Hoi Loes,
Bij gebrek aan stevig bewijs voor Lucrin/Zoladex mét tamoxifen bij premenopausale vrouwen, kiezen veel artsen liever voor mét dan zonder. Ze nemen liever het zekere voor het onzekere.

Stap 1: Kijken of er iets te doen is aan de bijwerkingen
Stap 2: Doorgaan met tamoxifen zonder Zoladex of Lucrin is altijd beter dan helemaal stoppen. Je kunt altijd een test doen en een maand (of langer) stoppen met Lucrin/Zoladex. Knap je op, dan weet je dat de bijwerkingen van de Lucrin/Zoladex komen. Knap je niet op, dan ligt het ergens anders aan.
Stap 3: Helemaal stoppen met de tamoxifen en/of Lucrin/Zoladex is altijd een optie. Daarbij moet je een afweging maken of het verminderde risico dóór de tamoxifen de nadelen van al die bijwerkingen waard zijn. Helaas kan niemand je daarin een advies geven. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand weet wat je moet doen.

- Als de kanker terugkomt, ondanks de hormoontherapie, baal je omdat je het dan voor niks geslikt hebt
- Als de kanker terugkomt, als je gestopt bent met hormoontherapie, baal je omdat je je afvraagt of het anders was gegaan als je doorgegaan was
- Als de kanker niet terugkomt terwijl je hormoontherapie slikt, vraag je je af of je al die jaren voor niks de bijwerkingen hebt gehad

Hormoontherapie, zoals tamoxifen is een preventieve therapie. De kans dat je het voor niks slikt is heel reëel, maar stel dat je uitzaaiingen krijgt, kun je het dan aan jezelf en je omgeving verkopen dat je gestopt bent met iets dat je leven had kunnen redden? Dat is haast een onmogelijke opgave. Over dat duivelse dilemma, doorgaan met hormoontherapie of toch stoppen, heb ik deze blog geschreven.

Met name hormoongevoelige borstkanker kan ook na 5 jaar, na 10 jaar en zelfs na 15 jaar nog uitzaaien. Er is inmiddels bewijs dat 10 jaar tamoxifen slikken zinnig is. In de groep v 10 jaar tamoxifen gaan minder mensen dood dan in de groep die korter tamoxifen slikte...... maar..... om één leven te redden moeten dus wel héél veel vrouwen voor niks tamoxifen slikken, bijwerkingen ondergaan en bijvoorbeeld risico's lopen op baarmoederkanker en hart-en vaatziekten.

Elke keer weer, voordelen afwegen ten opzichte van nadelen....

Kun je hier iets mee?

(en nee, eierstokken zou ik ook mooi houden. Je kunt er namelijk nog een hele tijd plezier van hebben. Niet alleen kanker overleven is een doel, maar gezond en gelukkig oud worden ook)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2013”