Borstvoeding en knobbel

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jonge moeder

Borstvoeding en knobbel

Bericht door Jonge moeder » di 10 dec 2013, 17:22

Vraag gesteld via http://www.borstvoedingsforum.nl
Mijn vorige vraag ging over een bult die ik voelde in mijn linker borst. Vandaag ben ik naar de mammapoli geweest in het ziekenhuis en is er een echo van de bult gemaakt. De arts zei dat het waarschijnlijk cellen waren met half opgedroogde melk. Geen klier maar ander weefsel. Maar hij kon het niet met zekerheid zeggen, dat kan pas na een punctie. En een punctie kan niet als je bv geeft want dan kan je een melkfistel krijgen. Dus: over 3 maanden terugkomen voor weer een echo om te kijken of het veranderd is.
Nu twijfel ik heel erg of ik zou stoppen met bv.. Als ik nu afbouw dan krijg ik over 3 maanden een punctie en weet ik zeker of het goed is. Als ik blijf voeden en het is niet goed komen ze daar pas laat achter.
De arts zei dat hij mij niet adviseert om te stoppen omdat het waarschijnlijk goed zit maar om zeker te weten, dan zou ik wel moeten stoppen. Hij vertelde erbij dat hij een aantal keer met bv mama's heeft meegemaakt dat het toch niet goed zat. Brrr nou daar wil ik toch niet aan denken!
Maar stoppen met voeden.. Mijn dochter is 8 maanden en ik weet niks van flesvoeding! Hoe moet ik haar straks troosten? Hoe laat ik haar straks inslapen? Ik wil helemaal niet stoppen, ik zie mezelf niet met een fles haar 'voeden'. En dat poeder staat me helemaal niet aan..
Mijn moeder zit er boven op en zegt dat ik a la minute moet stoppen om zo snel mogelijk een punctie te krijgen (ze was zelf langvoedster dus wel erg pro bv). Volgens haar kan ik het beste zorgen dat ze in tijd zo lang mogelijk bv krijgt door gekolfde voedingen in te vriezen en te vervangen door kv.
Dus als ik werk maar 1 keer kolven om af te bouwen en die voeding kv te geven zodat ze op een later moment als ik geen melk meer heb, nog een tijd elke dag 1 voeding uit de vriezer te kunnen geven. Wat denken jullie?

En weet iemand of het ergens misschien toch mogelijk is om een punctie te laten doen? Waar kan ik terecht over dit soort advies? Kan er nergens iets over vinden?

Dees
Beheerder

Re: Borstvoeding en knobbel

Bericht door Dees » di 10 dec 2013, 17:28

Hoi Jonge moeder, wat een stress. De kans op borstkanker als je voedt is behoorlijk klein, maar helaas niet nul. Ik bleek zelf borstkanker te hebben en ontdekte dat kort nadat ik gestopt was met voeden. Eerlijk gezegd ben ik er niet van overtuigd dat je geen biopt (punctie) kunt doen als je borstvoeding geeft. Ik ga vragen aan een radioloog en een chirurg of ze hier antwoord op willen geven.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Team

Bericht door Team » di 10 dec 2013, 18:33

Antwoord van radioloog:
Het is gewoon mogelijk om een biopt te nemen. Dat zoiets een fistel kan worden, klopt niet. Als het eruit ziet als een melkgang, is het dús geen kanker en moet dús niet prikken....

Of je moet afwachten of erin moet prikken, hangt ervan af hoe verdacht de radioloog het vindt. Bij de BIRADS-score 2 hoeft er verder niks te gebeuren. Bij BIRADS-score 3 nog een echo na 6 maanden of na stoppen met de borstvoeding (en dat hoeft dan niet pas na 3 maanden). Bij een BIRADS-score 4 of 5 moet er sowieso direct geprikt worden.

Zonder de plaatjes te zien, is het helaas niet mogelijk om uitsluitsel te geven over wat het is. Ik hoop er het beste van.

Team

Bericht door Team » zo 22 dec 2013, 02:24

Antwoord van borstkankerchirurg:
Ik zou er gewoon in prikken. Een melkfistel is ontzettend zeldzaam.

Laatst omhoog gehaald door Anonymous op zo 22 dec 2013, 02:24.

Gesloten

Terug naar “December 2013”