droge ogen met steeds kleine ontstekingen in het oog

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

droge ogen met steeds kleine ontstekingen in het oog

Berichtdoor loes » ma 25 nov 2013, 16:04

In november 2010 heb ik de diagnose borstkanker gekregen en ben ik daarvoor behandeld met o.a chemo kuren en herceptin. Ik gebruik nu ruim 2 jaar Lucrin en Tamoxifen. Sinds 2 maanden heb ik enorm droge ogen. Ik ben inmiddels al 3 maal bij de oogarts geweest en vandaag voor de derde keer een antibiotica meegekregen met daarin ook dexamethason. Dit moet ik in de ogen druppelen tegen kleine ontstekingen. Die ontstekingen ontstaan doordat mijn ogen zo droog zijn. Ik loop de hele dag te knipperen en in mijn ogen te wrijven, om zo het droge gevoel weg te krijgen. Ik heb ook al allemaal soorten neptranen geprobeerd, maar dit helpt ongeveer 10 minuten. Zo langzamerhand word ik er een beetje gek van. Het is lastig om me te blijven concentreren op bijvoorbeeld mijn werk, als ik constant last heb van mijn ogen.

Kan dit een gevolg zijn van de chemo, of van de anti-hormale therapie?
Herkent iemand dit?
Weet iemand nog een oplossing voor dit probleem?

Bedankt voor het lezen!
Groeten van Loes
loes

Re: droge ogen met steeds kleine ontstekingen in het oog

Berichtdoor Margriet S » ma 25 nov 2013, 16:40

Hoi Loes,

Draag je lenzen?

Ik heb de chemo net achter de rug (laatste kuur 2 weken geleden). Had vooraf al erg droog (rechter) oog (jarenlang lenzen en daarna laseren). Normaal alleen 's winters last, nu al sinds de zomer. Sinds herfstvakantie last van ontsteking bij hoornvlies. Vele druppels en zalf, waaronder prednison druppels). Er hebben al meerdere oogartsen in het ziekenhuis naar gekeken. Maar ze zeggen wel: druppelen tot je er bij neervalt! Al is 't elke 10 min.

Verder erg wazig zicht en zodra ik buiten kom tranen mijn ogen zo erg dat tranen over mijn wangen lopen.
Hoopte eigenlijk dat het de komende tijd met uitwerking chemo beter zou worden. Want bijv. autorijden in donker durf ik momenteel niet eens.

Oncoloog vertelde onlangs dat ze verwacht dat ik er straks bij tamoxifen géén last van zal hebben, maar als ik jou hoor ... ga ik daar nog maar niet van uit. Ik zie momenteel met regelmaat niet meer dan 50% met rechteroog en dat kan niet met bril gecompenseerd worden omdat 't continue wisselt en schommelt.

Ik kan je verder dus weinig advies geven.

Op één ding na: wat wel kan (dat heb ik na het laseren gekregen en helpt een heel klein beetje) is een minuscuul plugje in je traanbuis (onderste ooglid) laten plaatsen (die variëren van 0,1 mm tot 0,5 of zo) en daardoor wordt het aanwezige traanvocht verhinderd direct afgevoerd te worden ... normaal gesproken is dat bij mij afdoende met regelmatig druppelen erbij. Je zou het eens aan je oogarts kunnen vragen. Die dingetjes voel je helemaal niet en blijven (als je niet al teveel in je ogen wrijft) best lang zitten (maanden tot jaren - belangrijk is dat de juiste dikte wordt geplaatst, anders floepen ze er wel makkelijk uit). Verder is er ook nog zalf voor 's nachts. Dan krijgt het oog meer rust, en kans op genezing.

Succes.
Margriet S

Re: droge ogen met steeds kleine ontstekingen in het oog

Berichtdoor Hanne1961 » ma 25 nov 2013, 17:30

Hallo Margriet,

Ik herken je klachten aan de ogen. Dit hoort bij de chemo en de gevolgen daarvan.
Mijn oogen waren ook telkens weer ontstoken en traanden volop.
Bij mij zijn er hele kleine plugjes in de afvoerkanaaltjes van de ogen geplaatst.
Verder druppel ik met oculotect in dien nodig.
Op mijn werk moet ik vaker druppelen vanwege de droge omgeving.
Ook maak ik 's avonds'mijn onderste ooglid schoon met een wattestaafje met daarop een druppel babyshampoo.
Dit maak de kanaaltjes die de ogen moeten smeren schoon en weer open.
Dit alles bij elkaar helpt bij mij goed.
Dit was het advies van mijn oogarts.
Misschien heb je er iets aan.

Gr. Hanne1961
Hanne1961

Keer terug naar November 2013