ervaringen met zenuwblokkade?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mila

ervaringen met zenuwblokkade?

Bericht door Mila » wo 07 aug 2013, 21:40

Mijn situatie is als volgt:

In 2003 diagnose bk links, met besmette lymfeklier. Amputatie, chemotherapie (6 x fec), 25 bestralingen (met 10 x extra bestraling v.d. parasternale klieren) en 5 jaar hormoontherapie (zoladex/arimidex). Licht oedeem in de arm overgehouden (ontstaan binnen een jaar na de behandelingen) en in de romp, krijg hiervoor oedeemtherapie en draag indien nodig een kous.

Ik heb al vanaf het begin pijnklachten aan de ribben en binnenin het hele operatie-/bestralingsgebied. De laatste tijd zijn deze klachten erger geworden (of ik kan ze minder goed verdragen). Ben inmiddels helemaal door de medische molen geweest (röntgen, lab, PET/CT-scan en ejectie-fractie), en uitzaaiingen en hartschade zijn gelukkig uitgesloten. Wel heb ik radionecrose aan een paar ribben en op een aantal plekken zenuwpijn en op sommige plekken waarschijnlijk ook zenuwpijn, maar dat is niet zeker. Voor de diagnostiek van die laatste zenuwpijn krijg ik nu een proefblokkade (intercostaal). Ik kan weinig vinden over ervaringen met zenuwblokkades, behalve dat ze lang niet altijd werken en de situatie zelfs nog kan verslechteren. Daar zit ik natuurlijk echt niet op te wachten. Die proefblokkade durf ik wel aan, in de hoop om van die twijfelachtige plekken te kunnen achterhalen of het daadwerkelijk zenuwpijn is of iets anders. Maar of ik een definitieve blokkade aandurf, weet ik niet. Vooral omdat ik er zo weinig positieve verhalen over kan vinden. Weten jullie hier meer over?

Dees
Beheerder

Re: ervaringen met zenuwblokkade?

Bericht door Dees » wo 07 aug 2013, 22:15

Beste Mila, he wat naar...... Over zenuwblokkades in dat gebied kan ik je niks vertellen, maar...... ik ben héél benieuwd wat bijvoorbeeld mijn fysiotherapeute zou kunnen bereiken met een nieuwe techniek, die fascie-techniek heet.

Willie Fourie, een Zuidafrikaanse fysiotherapeut, heeft deze techniek ontwikkeld en is al jaren bezig met klachten verhelpen na borstkanker. Je zou dit interview met hem eens moeten bekijken en deel 2 en deel 3. Ik hoop dat je engels goed genoeg is. Je kunt ook googlen op Willie Fourie en Breast cancer. Hij is er al jaren mee bezig.

Ik heb begrepen dat het alsvolgt zit: Door bestraling en ook door operatie gaan lagen bindweefsel aan elkaar plakken en dat veroorzaakt pijn, ook tussen de ribben. Dit is misschien een beetje een ranzig filmpje (omdat het gedemonstreerd wordt op het lichaam van een overledene), maar het is wel interessant. Een arts legt uit hoe dat ragfijn bindweefsel, hij noemt het Fuzz, zich vormt in je lichaam. Elke nacht als je slaapt, plakken lagen bindweefsel aan elkaar. Als je 's morgens opstaat en je rekt je uit, dan knappen al die verbindinkjes die ontstaan zijn. Als je een deel van je lichaam langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld omdat je een blessure hebt, ontstaat er stevigere bindweefsel. Dit bemoeilijkt het bewegen. Om die lagen weer los te krijgen van elkaar, moet je veel bewegen, rekken en strekken.

Een therapeut die bekend is met de Willie Fourie Fascie-techniek kan deze lagen losmaken. Ik heb zelf echt beduidend minder klachten en ken verschillende mensen die echt aanzienlijk minder pijn hadden nav deze behandeling.

Afgelopen zomer heeft Willie Fourie cursussen gegeven in Nederland en gaat ook in het najaar en begin 2014 weer cursussen geven. Deze werden o.a. georganiseerd door De Berekuyl, zie hier.

Je zou eens contact met De Berekuyl kunnen opnemen om te vragen wie er in jouw omgeving deze cursus gevolgd heeft.

Geen antwoord op je vraag, maar...... wie weet wel een oplossing voor je probleem. Ik hoop het héél erg.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » wo 07 aug 2013, 22:22

Hoi Mila,

Ik kan natuurlijk nooit van achter een beeldscherm beoordelen of iets zenuwschade zou kunnen zijn of iets anders en ik kan alleen maar iets schrijven naar aanleiding van wat ik meen te herkennen of je vertellen wat mijn ervaring is.
Ik heb forse bestralingsschade opgelopen door meervlaksbestraling van borst, borstbeen en oksel en heb naast twee ribfracturen en meerdere ribfissuren (scheurtjes), beschadigd periost (botvlies rond de ribben en borstbeen) en atrofie van vet- en spierweefsel op mijn romp en verklevingen (adhesies) óók lang gedacht dat ik zenuwschade had aan de zenuw die mijn arm in verdwijnt omdat ik extreme (bloeddorstige met visioenen van afgesneden stukken vlees) pijn had tot in mijn duim, nagelbed en onderarm. Ik kon daardoor - mede vanwege oedeem - mijn hand niet meer heffen, kon niet schrijven of andere fijnmotorische activiteiten ontplooiien en heb zelfs leren werken met spraaksoftware.

EN NU KOMT DE MORAAL: Het was geen zenuwschade maar zenuwbeklemming door de verklevingen!
Ik heb als proefpatiënt van de goeroe die fascietechnieken naar Nederland bracht een uitgebreide behandeling mogen ondergaan van alle verklevingen in mijn oksel, mijn borstkas, arm en zelfs hand ondergaan waarbij met het weldoordacht maar vasthoudend oprekken (ik noemde het ook wel vierendelen) van alle laesies ik uiteindelijk opeens een normale en niet pijnlijke hand had. En die pijn had ik tot dat moment, op aangeven van diverse artsen dat het zenuwschade zou zijn, afgedaan als zenuwpijn. Ik had al geleerd er mee te leven!

Ik zou iedereen met zenuwpijn deze eerste, niet ingrijpende stap met blokkades, maar traditionele behandeling van harte gunnen.
Ik was ook al aan het nadenken over blokkades, over hyperbare zuurstoftherapie én over behandeling met lipografting om het weefsel te verbeteren en minder strak te maken. Maar ik ben er zó veel op vooruit gegaan dat ik je mijn verhaal niet wilde onthouden.
De techniek komt van Willie Fourie die lesgeeft in Connective tissue and fascia op onder meer locatie de Berekuyl,
Er is een lijst van mensen die deze training al hebben gedaan.
Misschien vind je iemand bij jou in de buurt om dat eerst te proberen, voordat je laat prikken?
Als het je niks lijkt, ook goed.

Een zenuwblokkade is niet onomkeerbaar, dus ook een prima poging om te zien of het zou werken.

Succes!

En zoals gewoonlijk typen Dees en ik weer een tegelijkertijd meer van hetzelfde... (en ben ik altijd te laat)
Doe er mee wat je wilt!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 07 aug 2013, 22:32

Haha..... er zijn wel nog meer therapeuten die deze techniek beheersen dan er op de lijst staan. Ik ken er in elk geval één in Arnhem, Martine van Aalten van praktijk Slief.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » do 08 aug 2013, 17:47

Hallo mila,

Ik heb 24 jaar geleden,als gevolg van een motorongeluk, zenuwpijn gehad in mijn linkerarm.
Toendertijd is daar een zenuwblokkade gedaan. Ik was daar toen best huiverig voor.
Het heeft toen voor mij goed uitgepakt. De pijn was bijna weg en in ieder geval te handelen.
Ik had ook geen medicatie nodig.
Nu heb ik een beknelling van mijn aangezichtszenuw door verdikt klieren bij mijn oor.
Een gevolg van mijn verminderde weerstand door de chemo en een doorgemaakte infectie.
Nu ben ik ook huiverig om weer voor een zenuwblokkade te laten doen.
Ik wil het eerst met andere behandelingen proberen.
Ik begrijp dus jou bedenkingen mbt tot een zenuwblokkade. Het kan goed uitpakken, maar het kan ook niets doen aan de zenuwpijn.
Zo is het met alle behandelingen mbt zenuwpijn. Het is uitproberen wat het bij jou doet.
Een kant en klare oplossing is er niet voor.

Gr. Hanne1961

Mila

Bericht door Mila » vr 09 aug 2013, 14:21

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga me eens verder verdiepen in dat fascie-verhaal en ook wat zaken met de pijnarts bespreken. Dees, begrijp ik het goed dat 'the fuzz' uit het filmpje een ander woord is voor fascia?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 09 aug 2013, 14:25

Ha Mila, Fascia is een ander woord voor bindweefsellaag en die fuzz is hetgeen er tussen twee bindweefsellagen zit, waar verbindinkjes tussen twee lagen in ontstaan.....

Verdiep ze enne..... ik ben héél benieuwd wat je ervaringen zijn, als je er iets mee gaat doen. Keep us posted !!
Groeten, Dees

Mila

Bericht door Mila » wo 14 aug 2013, 14:15

Sanne schreef:... beschadigd periost (botvlies rond de ribben en borstbeen) en atrofie van vet- en spierweefsel op mijn romp en verklevingen (adhesies) óók lang gedacht dat ik zenuwschade had aan de zenuw die mijn arm in verdwijnt omdat ik extreme (bloeddorstige met visioenen van afgesneden stukken vlees) pijn had tot in mijn duim, nagelbed en onderarm.

EN NU KOMT DE MORAAL: Het was geen zenuwschade maar zenuwbeklemming door de verklevingen!
@Sanne, hoe ben je achter al deze dingen gekomen? Ben ik even nieuwsgierig naar.

Wat betreft mijn proefblokkade, die was succesvol. Ik vond het een hele aparte gewaarwording, na al die jaren pijn, eventjes geen pijn. En wat nog vreemder was, dat hele dove gevoel aan de binnenkant van mijn bovenarm en langs mijn romp was weg. Ik wist niet wat me overkwam. Een gedeelte van mijn pijn is dus zeker zenuwpijn. Ik ga nu een definitieve blokkade laten doen (maar niet met doorbranden of zo, mijn pijnarts gebruikt de laatste technieken) en daarna ga ik kijken hoe het zit met de overige pijnen, wat ik daaraan kan (laten) doen.

mila

Bericht door mila » wo 14 aug 2013, 14:16

Met die kruisjes (geen idee waar ze vandaan komen) bedoel ik dus Sanne.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 14 aug 2013, 22:27

Hoi Mila, dat klinkt goed. Misschien dat je hierna toch eens kunt onderzoeken wat die Fascie-techniek voor je kan doen, want blokkades moet je blijven herhalen he?

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Augustus 2013”