erfelijkheid

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

erfelijkheid

Berichtdoor fietje » wo 31 jul 2013, 09:08

In 2 maanden tijd hebben mijn moeder 73 jaar en mijn zus 50 jaar borstkanker gekregen en geopereerd. Ik ben zelf 41. Loop ik nu meer risico om het ook te krijgen? Ook een tante en een oudtante hadden het.
fietje

Re: erfelijkheid

Berichtdoor Sanne » wo 31 jul 2013, 11:00

Hallo Fietje,

Als al deze Oma's en tantes in dezelfde lijn zitten; dus allemaal van of je moeders kant van de familie zijn óf van de vaders kant, dan is er zeker reden om daaraan te denken. Maar vooral het feit dat er twee generaties na elkaar zijn die borstkanker kregen; je moeder en zus, maakt dat erfelijkheid moet worden overwogen.
Wordt er een genetische test gedaan bij je zus? Dát zou de meest logische plek zijn waar onderzoek naar erfelijke belasting zou beginnen.
Is dit onderwerp bespreekbaar met je moeder en zus?
Er wordt bij de mammapoli altijd gevraagd of er in de familie (borst)kanker voorkomt. Het bevestigende antwoord hierop zou eigenlijk vanzelf aanleiding moeten zijn tot vervolgonderzoek. Mocht dat nu nog geen aandacht krijgen, dan zou je kunnen aansturen op een sneltest bij je zus. Ook omdat dat eventueel gevolgen heeft voor haar behandelkeuzes.
Als mijn antwoord nieuwe vragen oproept, stél ze dan, okee?
Het is lastige materie...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Sask » wo 31 jul 2013, 16:32

Mijn moeder kreeg bk op haar 70ste en ik op mijn 50ste. In het ziekenhuis vonden ze het gezien de leeftijd niet waarschijnlijk dat er sprake zou zijn van een erfelijke vorm. We hadden gewoon pech gehad werd er gezegd. ...
Sask

Berichtdoor Dees » wo 31 jul 2013, 17:47

Hoi Fietje en Fraz,
Typisch voor erfelijke borstkanker is borstkanker op jonge leeftijd en daar wordt mee bedoeld onder de 50, maar als er echt veel borstkanker voorkomt, is er toch wel reden om dat nader te laten onderzoeken. Als iemand bijvoorbeeld boven de 50 is en een triple negatieve tumor krijgt of meerdere keren borstkanker kreeg of meerdere tumoren, dan is er wel een extra reden om dat genonderzoek te doen.

Ik vind zelf deze test heel handig. Kun je die eens invullen? Wat komt er dan uit?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Kittekat » do 01 aug 2013, 00:54

Hallo Dees,

Ik mis bij die test het feit dat je ook nichten en neven kunt invullen. Van mijn ooms en tantes weet ik niet zoveel, maar wel van nichten en neven. Even ter aanvulling, mijn oudste nicht is 86! En mijn jongste ongeveer 40.
Hoe bereken je dan de risico's.
Aan vaders kant van de familie borstkanker, maar aan moeders zijde baarmoeder en of baarmoederhalskanker ( is niet helemaal duidelijk). 2 nichten, zussen, hadden baarmoeder(hals) kanker, jong voor hun 50ste.
Ik had een grote tumor 4,5 en er een kleine 0,4 mm, hormoongevoelig.
Chirurg was bij de diagnose stellig, geen erfelijke vorm, op dat moment wist ik van 2 nichtjes en 2 tantes aan vaderskant en mijn mijn vader is overleden aan maagkanker. Van de relatie tussen baarmoederkanker en borstkanker wist ik toen niet, daar is ook niet over gepraat.
Ik heb een grote familie, waar veel gepraat wordt, behalve over kanker, dus of er ooms, neven prostaatkanker hadden of hebben weet ik niet.

Groet, Kittekat
Kittekat

Berichtdoor Dees » do 01 aug 2013, 08:12

Kittekat, dat schema helpt huisartsen om mensen door te verwijzen maar is nooit helemaal afdoende. Vraag aan je huisarts of je doorverwezen mag worden naar een klinisch geneticus. Die kan jouw familie met jou in kaart brengen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2013