Neuropathie 2

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Barbara1554

Neuropathie 2

Bericht door Barbara1554 » ma 22 jul 2013, 10:09

Is het belangrijk dat je medicijnen neemt.
Ik had van de huisarts Lyrica gekregen maar dat ging niet goed.
Ik werd als een ballon opgeblazen.
Toen ben ik daar gauw mee gestopt en had verder geen zin meer in extra troep in mijn lichaam.
Ze zeiden dat het een pijnstiller was maar het hielp toch niet tegen de pijn.
Nu hoorde ik iemand zeggen dat ik toch medicijnen moet hebben omdat het anders niet geneest.
Is dat zo??
Moet ik de huisarts om iets anders vragen?
Gaat het op den duur niet vanzelf over?

Gebruikersavatar
Dees
Beheerder
Berichten: 4749
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 08:27

Re: Neuropathie 2

Bericht door Dees » ma 22 jul 2013, 11:06

Hoi Barbara, ik vraag even iemand die er meer van weet dan ik, maar volgens mij helpt Lyrica voornamelijk tegen de pijn en geneest het neuropathie niet. Als de klachten te heftig zijn, is het zeker niet verstandig om daar mee door te gaan. Volgens mij geneest neuropathie niet zomaar.....

Take care.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hanne1961

Re: Neuropathie 2

Bericht door Hanne1961 » ma 22 jul 2013, 17:13

Hallo Barbara,

Het is zoals Dees schrijft. Neuropathische pijn is vaak niet te genezen, maar bij een snelle behandeling is wel te voorkomen dat het erger wordt.
Mag ik weten waardoor de neuropathie bij jou ontstaan is en in welk lichaamsdeel?
Lyrica is een van vele middelen die gebruikt worden om zenuwpijn te bestrijden. Het onderdrukt de signalen naar de hersenen waardoor je de pijn minder of niet meer voelt. Het geneest dus niet.
Dit geldt ook voor de andere middelen die gebruikt worden om zenuwpijn te bestrijden.
Het is vaak uitproberen wat helpt of niet helpt. Dat is per situatie en persoon verschillend.
De behandeling kan net als bij de overige zenuwpijn bestaan uit:
• Antidepressiva ( zoals amitryptiline of cymbalta)
• Anti-epileptica ( zoals pregabaline, merknaam lyrica en gabapentine)
• Methadon
• Zenuwblokkade
• Morfine toevoegen
• Tense een apparaatje wat electrische stootjes afgeeft waardoor het pijnlijke gebied beïnvloed wordt.
Ook de alternatieve of complementaire geneeskunde kan een oplossing bieden. Zo zijn met kinesiotherapie en acupunctuur goede resultaten behaald.
Zenuwpijn is moeilijk te bestrijden en de middelen hebben allen diverse bijwerkingen
Hier http://www.pijnpolikliniek.info/index.p ... &section=2[/url]
kun je nog het één en ander nalezen.
Dus dat je zo reageert op de lyrica wil niet zeggen dat de pijn niet te bestrijden is.
Het beste is dit via de pijnpoli te doen. Daar is met gespecialiseerd in het bestrijden van zenuwpijn.
De anesthesist kan je daarin goed begeleiden en adviseren.

Ik hoop dat je een medicijn vindt dat bij je past.

Veel succes
Hanne1961

barbara1554

Re: Neuropathie 2

Bericht door barbara1554 » ma 22 jul 2013, 20:54

Ik had een heel verhaal geschreven en nu was het ineens weg :cry:

Bij de 2e soort chemo taxotere ging al het vel van mijn handen en voeten
Mijn voetzolen zijn nu erg gevoelig en mijn tenen stijf en voelen als dood.
De nagels beginnen los te laten en ik heb 24 uur van die prikkelingen alsof je voeten hebben geslapen en er nu weer bloed in komt.
Verder zijn ze steen en steen koud.
Mijn handen verloren ook hun vel en nu laten de nagels van mijn rechterhand ook los.
Ook dezelfde prikkelingen.
Bij mijn rechterarm is dit aan het uitbreiden tot voorbij mijn elleboog.
Ik wil GEEN pijnstillers maar ik wil dat het overgaat en niet erger wordt. (genezen).

Hanne1961

Re: Neuropathie 2

Bericht door Hanne1961 » ma 22 jul 2013, 21:32

Hallo Barbara,

Zenuwpijn is een bekende bijwerking van de verschillende cytostatica.
Sommige cytostatica kunnen het zenuwstelsel aantasten, zoals Platinumderivaten (cisplatin, oxaliplatin, carboplatin), Taxanen (docetaxel, paclitaxel), Vincristine, Epothilonen (ixabepilone), Bortezomib, Thalidomide en Lenalidomide. Bij behandeling van borstkanker is Taxane een ingrediënt van de chemokuur, bijvoorbeeld van de TAC kuur of AC-TH, waarbij de T dan voor Taxane staat.
Ook het loslaten vande nagels en het vervellen is bekend.
Dit gebeurt in meer of mindere mate en kan na de behandelingen weer herstellen. Dit kan echter enige tijd duren.
Bij mij heeft dit anderhalf jaar nodig gehad en nog scheuren mijn nagels in de lengte.
Ook de zenuwpijn kan nog nog verminderen.
Het kan nog zelfs helemaal verdwijnen, maar dat heeft tijd nodig.
Ben je nog met de behandelingen bezig of hoe lang is het geleden.
Als de bijwerkingen te heftig worden zou ik dit bespreken met je oncoloog.
Er is ook nog een leven na al deze behandelingen en dat moet dan wel nog kwaliteit hebben.
Dit alles is heel vervelend, maar de medicatie kan de zenuwpijn tijdelijk verzachten, waardoor het voor jou weer te handelen valt.
Vervelend dit alles. Ik heb met je te doen.
Ik heb hetzelfde meegemaakt en helaas is het bij mij niet meer over gegaan.
Ik slik dagelijks neurontin en lyrica en het brandende gevoel in mijn benen en voeten hoort er inmiddels bij. Helaas!!
Als het te erg wordt koel ik mijn voeten af in een bak koud water. Dat wil nog wel eens wat rust brengen. Tijdelijk.
Acupunctuur en kinesiotherapie wil ook nog wel eens verlichting geven.
Bij mij helaas niet, maar bij anderen wel.

Groetjes,
Hanne1961

Barbara1554

Re: Neuropathie 2

Bericht door Barbara1554 » di 23 jul 2013, 07:24

Dank je voor je antwoord Hanne
Om moedeloos van te worden.
Mee leren leven dus.
Oke daar zijn wij vrouwen toch erg goed in.

Hanne1961

Re: Neuropathie 2

Bericht door Hanne1961 » di 23 jul 2013, 11:45

Hallo Barbara,

Niet alleen mee leren leven, maar ook op zoek gaan naar medicatie of een manier waarop de pijn voor jou je leven niet meer beheerst.
Leren genieten van de dingen die je wel nog kunt doen. Dan raakt de pijn op de achtergrond en bepaald niet meer je leven.
Dit klinkt erg cliché, maar is voor mij een manier om zelf mijn kwaliteit van leven te bepalen.
Kijken naar de mogelijkheden. Mijn glas is halfvol!!!
Zo houdt ik het hoofd boven water en ga niet tenonder in mijn opgedane beperkingen als gevolg van de behandelingen.

Veel sterkte,
Hanne 1961

Gesloten

Terug naar “Juli 2013”