knobbel voelen en niets voelen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

dobber

knobbel voelen en niets voelen

Bericht door dobber » ma 08 jul 2013, 18:38

Kan iemand mij uitleggen hoe dat nu precies zit. We moeten onze borsten controleren op 'onregelmatigheden'. Bij elke verdachte knobbel of bobbel direct naar ha of anderszins. Maar wat als je bij beide keren helemaal geen gehobbel hebt gehad en ik nu alert bent op alles wat nu opeens vreemd is,of pijn doet? Wat is dan het verschil met of zonder bobbel. Ik ga er vanuit dat een knobbel aangeeft van een verdacht iets in de borst, maar als je toch kanker krijgt zonder knobbel. Ligt het dan aan de plek (diepte?) of de uiting van die tumor?

Dees
Beheerder

Re: knobbel voelen en niets voelen

Bericht door Dees » ma 08 jul 2013, 20:54

Hoi Dobber,
Je hebt al een keer (twee keer?) borstkanker gehad. Dat wat je het meest bedreigt is dat je uitzaaiingen krijgt elders in je lichaam en niet zozeer dat de kanker terugkomt in je borst. Je hoeft jezelf niet neurotisch te controleren, maar als je iets voelt dat abnormaal is, trek dan aan de bel. Voor de rest neem ik aan dat je mammografie of MRI krijgt.

Borstkanker uit zich niet alleen als bobbel. Ik vond dit plaatje wel handig:
Afbeelding

Ik kan me vergissen, maar volgens mij heb je vooral last van stress om iets te missen he?

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2013”