belang van afvallen bij hormoongevoelige tumor

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

belang van afvallen bij hormoongevoelige tumor

Berichtdoor Vlinder » ma 08 jul 2013, 07:41

Mijn tumor was 80% hormoongevoelig ik slik tamoxifen sinds februari 2012. Mede hierdoor kwam ik in rap tempo aan. Ik zat op een BMI van bijna 40 (!!!) Inmiddels 12 kg afvallen and still counting :grin: Zouden jullie me uit willen leggen hoe het ook alweer zit met de oestrogeen productie door overgewicht (vet) Ik heb deze vraag afgelopen vrijdag aan mijn oncoloog gesteld. Maar begreep niet veel van het antwoord. Wel drukte zij mij op het hart dat de prognose voor obese vrouwen slechter is dan vrouwen met een gezond bmi. Angstig vroeg ik of ik nog wel op tijd was/ danwel of ik wel tijd had om het tij te keren?

Ongeacht jullie antwoord zal ik dit dieet (GOK van Yvonne Lemmers) vol blijven houden, maar als ik het belang écht begrijp van het slank blijven is het straks makkelijker om mijn gewicht stabiel te houden. Nou ja "makkelijker" ik zal dan meer gemotiveerd zijn.
Vlinder

Re: belang van afvallen bij hormoongevoelige tumor

Berichtdoor Dees » ma 08 jul 2013, 12:09

Hoi Vlinder, wat ontzettend goed dat je zoveel bent afgevallen. Ik neem aan dat je je ook veel beter voelt.

Ernstig overgewicht hebben is nergens goed voor. Het is een belasting voor je gewrichten, voor je hart en belastend voor je organen. Sterk overgewicht kan leiden tot een verhoogde blootstelling aan oestrogeen omdat het lichaam oestrogeen maakt uit lichaamsvet. Dus, hoe meer lichaamsvet je hebt, hoe hoger je potentiële risico bij hormoongevoelige borstkanker. Dit is vooral het geval na de menopauze, wanneer de eierstokken geen oestrogeen meer produceren.

Steeds meer studies laten zien dat het hebben van te weinig beweging, dus niet fit zijn, eigenlijk een grotere risicofactor is voor de terugkeer van borstkanker dan alleen licht overgewicht. Nu hangen overgewicht en te weinig beweging natuurlijk heel erg samen.

Niemand kan een blik in de toekomst werpen en dus niemand kan je vertellen of de kanker terug zal komen of niet. De vraag of je het tij hebt kunnen keren door af te vallen, kan ook niemand jou zeggen. Bij de meeste vrouwen komt de borstkanker niet terug, maar bij een deel wel. Overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging speelt wellicht een rol, maar hoe precies, dat weten we niet. De ene borstkanker is de andere niet. Los daarvan, je kunt de tijd niet terugdraaien. Wat is geweest, is geweest. Het belangrijkste is dat je nu niet meer kunt doen dan wat je nu doet. Misschien is dat nuttig voor de borstkanker maar vooral voel je je er waarschijnlijk fitter en prettiger door. Dat neemt niemand je meer af.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Vlinder » ma 08 jul 2013, 15:44

Dank je wel lieve Dees!

Het is dus écht zo dat er geen extra hormonen vrij komen doordat je nu meer vet verbrand!!! Dat stelt me gerust.

Inderdaad voel ik me zó enorm veel fitter! Dat alleen al is pure winst. Het feit dat ik nu ook zelf een beetje kan meewerken aan een betere prognose geeft me ook weer meer grip. Bovendien is het een goede stok achter de deur om niet wéér te vervallen in oude patronen!
Vlinder

Berichtdoor Hilde » di 30 jul 2013, 16:18

Hallo Vlinder,

Wat fijn dat je al zoveel bent afgevallen. Ik ben nieuwsgierig, maar lukt dit tijdens het gebruik van Tamoxifen.
Ik vraag je het hierom, ik ben door de chemokuur flink aangekomen en door de Tamoxifen ging daar nog een schepje bovenop.
Ik heb een BMI van bijna 37 en wil hier z.s.m. wat aan doen.

Ik hoor graag van je en veel succes met je dieet.
Hilde

Berichtdoor Anneke78 » di 30 jul 2013, 18:47

Hilde Afvallen na chemo en tijdens hormoontherapie is zeker mogelijk. Ik ben in augustus 2010 begonnen met afvallen, 4 maanden na mijn laatste chemokuur. In mei 2010 ben ik met Tamoxifen en Zoladex begonnen. Ik ben met Sonja Bakker gestart, calorieen tellen en veel bewegen. Daar ben ik 15 kg mee afgevallen. Daarna overgestapt op een koolhydraatarm dieet en daar nog eens 12 kg mee kwijt geraakt. Dus in totaal nu 27 kg lichter. Ik heb er wel lang over gedaan, omdat ik tussendoor vaak geopereerd ben. Dus soms stond het echt maanden stil. Maar ik heb het wel steeds opnieuw opgepakt. Afvallen is dus zeker mogelijk. Succes!
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)
Anneke78

Berichtdoor Jeanette » di 30 jul 2013, 20:13

Hoi Hilde,

Het lukt écht met tamoxifen. Ik slik zelf ook tamoxifen en sinds kort ook amitripyline (hier kan je ook van aankomen)

Ik heb me, om het vol te houden én om veel kennis op te doen, aangemeld bij www.weegclub.nl. Daar krijg je heel veel steun en tips! Het is vooral belangrijk om een dieet te zoeken wat écht bij je past. Dan hou je het makkelijker vol. Wij zijn nogal snel geneigd om een dieet de schuld te geven van het mislukken. Maar meestal zit het toch écht tussen je oren. ;)

Ik ben begonnen op 17 mei en ben inmiddels ruim 15 kg afgevallen. Het kan dus écht!

Ik help je graag hoor! Geef maar een gil. Kom op je kan het!!!! Chemo was erger!!!

Groetjes,
Vlinder
Jeanette

Keer terug naar Juli 2013