eierstokken

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hans

eierstokken

Bericht door hans » di 02 jul 2013, 06:56

Hallo,
effe recap:
mijn vrouw heeft borstkanker die vrij hoog hormoongevoelig is
Verwijdering borst, okseltoilet (enkel in schildwachtklier iets gevonden)
chemo gehad.
bestraling borstwand gehad
sinds eind april begonnen met tamoplex (of zoiets)
Geen menstruatie tijdens chemo gehad
no chemo (begin maart) reeds 2 keer (heel heel licht roze voor 1 dag) menstruatie gehad.
Bij dokter eerste controle oncoloog mei: bloed genomen en bericht "wachten af"
bij dokter tweede controle oncoloog eind juni : uitslag bloed:"cyclus ligt nog niet helemaal stil, lichaam is nog aan het twijfelen, we wachten nog 3 maand en dan:
- ofwel spuitje om alles stil te leggen als nog niet alles stil ligt
- voostel eventueel verwijderen van de eierstokken (sprak veelal omwille van zwangerschap) maar hebben gezegd dat condoom geen probleem is.
volgende controle is bij gynecoloog.

Volg allemaal niet zo goed.
Wat is nu het beste en gevolgen van de beslissing:
- spuitje?
- verwijderen?

Kan het zijn dat de alles nog stopt of is dit eerder klein?

Dees
Beheerder

Re: eierstokken

Bericht door Dees » di 02 jul 2013, 09:10

Beste Hans, eierstokken verwijderen is een beslissing die je nooit meer ongedaan kunt maken. Er is nu écht geen noodzaak om dat te doen. Stel dat ze over een paar jaar wil stoppen met de hormoontherapie, dan kan ze voor de rest van haar leven blijven zitten met de rottige bijwerkingen van het missen van eierstokken. Oestrogeen kan bij borstkanker een groeifactor zijn en moet daarom geremd worden, maar oestrogeen doet veel goeds in een vrouwenlijf. Dat heeft effect op slijmvliezen (o.a. seksleven), hart, botten, gewrichten, spieren....

Dokters die zich met kanker bezighouden onderschatten dat nogal eens.

Ik zou zeker kiezen voor Zoladex of Lucrin. Als dat niet goed voelt en ze heeft veel bijwerkingen, kan tamoxifen slikken zonder Zoladex of Lucrin ook nog een optie zijn. Dat scheelt een hoop bijwerkingen en er is eigenlijk geen bewijs dat dat slechter is dan Zoladex/Lucrin plus tamoxifen.

Dus..... als er geen sprake is van BRCA gendragerschap, eierstokken móói laten zitten. Dat zou mijn advies zijn.

Kun je hier iets mee?

(p.s. Ik heb zelf wel mijn eierstokken laten verwijderen en daar ondervind ik elke dag de gevolgen van. Ik zou het met de kennis van nu nooit meer doen....)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

hans

Bericht door hans » wo 03 jul 2013, 06:41

Hi
,
bedankt voor het antwoord. Nu slikt ze tamoxifen al.
Dus het beste is het spuitje?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 03 jul 2013, 14:52

Daar zou ik voor kiezen ja. Eerst maar eens zien hoe dat is...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

hans

Bericht door hans » di 09 jul 2013, 08:40

bedankt voor de uitleg.
De dokter sprak over voorbehoedsmiddelen. We gebruiken nu condoom wat voor ons ok is maar hij sprak van spiraaltjes.
Wat daar mee? blijkbaar bestaan er verschillende types (ook die geen hormoon afscheiden)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 09 jul 2013, 15:15

Beste Hans, zolang de eierstokken niet werken, is er geen gevaar voor een zwangerschap, maar......... de eisprong gaat altijd vooraf aan de eerste menstruatie, dus is het verstandig om voorbehoedsmiddelen te gebruiken. Als er Zoladex gebruikt wordt en deze is goed ingesteld, is er geen eisprong meer en ook geen risico op een zwangerschap. Bij een hormoongevoelige tumor wordt liever geen Mirena (spiraal dat hormonen afgeeft) geadviseerd, maar een koperhoudende spiraal kan wel. Zelf zou ik even afwachten mbt de Zoladex, want dan is die spiraal helemaal niet nodig. Tot die tijd in de weer met condooms?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juli 2013”