Verschil nucleaire scan en echo bij bepaling ejectiefractie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sasja

Verschil nucleaire scan en echo bij bepaling ejectiefractie

Bericht door Sasja » do 30 mei 2013, 21:03

In maart hebben we hier een onderwerp gehad over de bepaling van ejectiefractie van het hart.
Ik had beloofd te vragen waarom er een nucleaire scan gedaan wordt en niet een echo.
Vandaag mocht ik weer, dus heb ik ze even uitgehoord.

Bij een nucleaire scan gaat alles altijd op dezelfde manier: het apparaat staat precies op dezelfde manier ingesteld, de berekening wordt precies hetzelfde uitgevoerd door de computer. Daardoor kun je de ejectiefractie nauwkeurig volgen in de loop van de behandelingen.
Bij een echo maakt het uit wie het onderzoek doet. De echokop wordt door degene die de echo uitvoert op wat hij/zij op het scherm ziet gekanteld, dit is dus nooit precies hetzelfde en zeker niet als je een ander persoon hebt. Bij de echo moet het gebied van de meting vervolgens mbv een trackball handmatig op het scherm ingetekend worden, dit is dus ook niet precies hetzelfde.

Moraal van het verhaal: de reproduceerbaarheid is bij een echo dus kleiner dan bij een nucleaire scan.

Dees
Beheerder

Re: Verschil nucleaire scan en echo bij bepaling ejectiefrac

Bericht door Dees » do 30 mei 2013, 22:33

Hoi Sasja, dank je wel. Ik snap het. Ik vraag me wel af wat de méérwaarde van die nauwkeurigere meting is. Die Muga-scan is heel duur én belastender dan de echo. Zou het mbt Herceptin echt uitmaken?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sasja

Re: Verschil nucleaire scan en echo bij bepaling ejectiefrac

Bericht door Sasja » vr 31 mei 2013, 22:50

Hoi Dees,

ik denk zelf dat het niet uit maakt. Zeker omdat een aantal ziekenhuizen ervoor gekozen heeft om het middels een echo te doen.
Heb zelf totaal geen last van dit onderzoek en me er dus ook niet druk om gemaakt, dus weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik gevraagd zou hebben om een echo.
Dit was de laatste keer voor mij als het goed is ....joepie !

Groeten
Sasja

Gesloten

Terug naar “Mei 2013”