Tamoxifen en Lucrin injecties

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tante

Tamoxifen en Lucrin injecties

Bericht door Tante » ma 27 mei 2013, 16:45

Ik stel deze vraag namens iemand anders! Zij weet de weg niet zo goed, dus vandaar.

Sinds twee maanden weet zij dat ze uitgezaaide borstkanker heeft. Dit is haar eerste diagnose! Ze weet niets over haar tumor. Wel vertelde ze me dat ze het over een erwtje hadden. Hormoongevoelig zei haar wel iets! Maar dus uitgezaaid naar de botten. Ruggenwervel, bekken en bovenbenen. Omdat er al twee wervels ingezakt waren hebben ze haar als eerste meteen bestraald. Ze geven haar nu Tamoxifen en Lucrin injecties. Eigenlijk vindt zij de volgende zaken vreemd:
* haar borst hoeft niet geopereerd te worden;
* ze krijgt geen chemo, maar dus hormoontherapie en die Lucrin. Voor deze specifieke tumor hebben ze haar gezegd, kan de hormoontherapie zo goed aanslaan dat de uitzaaiingen helemaal konden verdwijnen.

Ze is overigens 49 jaar.

Ze vraagt zich dus af waarom er niets met haar borst gebeurt en of de behandeling de juiste is in haar geval? Kunnen de uitzaaiingen ook echt helemaal verdwijnen. Ze wordt behandeld in Heerlen. Ze vraagt zich ook nog af of een second opinion zinvol is?

Groeten,
Tante

Dees
Beheerder

Re: Tamoxifen en Lucrin injecties

Bericht door Dees » ma 27 mei 2013, 23:03

Hoi Tante,
Wat ontzettend naar dat ze bij diagnose al meteen uitzaaiingen heeft. Heftig !!! Het nare met uitzaaiingen op afstand is dat ze nog wel behandeld kan worden, maar niet meer beter kan worden. Hoe lang ze kan leven met uitzaaiingen, hangt af van de aard van de tumor en de beschikbare behandelingen. Het doel is om zo lang mogelijk een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven te hebben. Als de kanker lang met hormoontherapie geremd kan worden, is dat heel fijn, want hormoontherapie is niet zo belastend als bijvoorbeeld chemotherapie. Ik neem aan dat ze behalve de hormoontherapie ook nog een botversterker krijgt, APD in een infuus of Zometa of misschien Xgeva?

Als een eerste behandeling bij uitgezaaide borstkanker goed aanslaat en zorgt voor een lange ziektevrije periode geeft dat hoop voor de behandeling daarna. De periode tussen de 1e en 2e en tussen de 2e en 3e en de 3e en 4e lijns behandeling wordt in principe steeds korter. Dit artikel van Magazine B van de Borstkankervereniging legt dat goed uit.

Met betrekking tot opereren of niet..... er loopt een studie SUBMIT in Maastricht waarbij ze wel of niet opereren met elkaar vergelijken als er bij diagnose al uitzaaiingen zijn. Hier vind je meer informatie over die studie.

Zelf zou ik niet meedoen aan de studie maar me wél laten opereren als ik in haar schoenen stond. Er zijn al eerder kleinere studies geweest die lieten zien dat opereren ook bij uitzaaiingen wél zinvol is. Kijk bijvoorbeeld maar hier. Ik zou die operatie niet zo belastend vinden (want dat is de reden dat ze het niet doen). Bovendien heb ik een vrouw gekend die niet geopereerd werd en in het laatste stadium van haar ziekte wel hele erg last kreeg van die tumor in haar borst.

Ze kan wel gaan informeren in Maastricht. Ze kan ook meedoen aan de studie en dan hopen dat ze in de groep zit die wél geopereerd wordt. En als ze onverhoopt in de andere groep zit alsnog uit de studie stappen. Ik weet wel dat dat niet zo charmant is en dat de onderzoekers daar niet blij van worden, maar ik zou mijn eigen belang wel echt voorop zetten.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Tante

Bericht door Tante » di 28 mei 2013, 19:53

Bedankt voor je reactie!

Ze krijgt inderdaad botversterkers. De naam heeft ze niet genoemd. Wel vertelde ze dat ze er de eerste keer ziek van was geworden en de tweede keer niet.

Ik zal haar de gegevens doorgeven over het wel of niet opereren. Zelf heeft ze al een aantal keren gevraagd of dat niet hoeft. Ze blijven maar volhouden van niet. Ook een heldere folder. Weet niet of ik haar die al ga geven...... Pffff....

Ik hoop dat die hormoontherapie goed aanslaat. Ze heeft nog kleine kinderen.......

Nogmaals bedankt!!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 28 mei 2013, 21:19

Hoi Tante,
Dat is allemaal ontzettend verdrietig. Wens haar veel sterkte en laat maar weten of we nog iets voor haar kunnen doen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2013”