efelijk belast of niet

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

lotje06

efelijk belast of niet

Bericht door lotje06 » wo 22 mei 2013, 11:42

Ik zal me even voorstellen. ik ben jacqueline, 37 jaar en moeder van twee prachtige dochters. Mijn moeder heeft in de afgelopen jaren een plekje huiskanker gehad, strottehoofdkanker en eierstokkkanker. Die laatste kanker is teruggekomen en ze is nu in de laatste weken van haar leven. De eierstokkkanker is bij haar vastgesteld toen zij 61 jaar was. Nu heb ik begrepen dat een nichtje van haar endeldarmkanker heeft gehad. Verder is er voorzover mij bekend geen kanker in de familie bekend. mijn vraag is of genetisch onderzoek nodig is. op de meeste sites zie ik alleen iets over de combinatie borst en eierstokkanker en wordt (endel)darmkanker niet vermeld. ik ben echt doodsbang efelijk belast te zijn en dit te hebben doorgegeven aan mijn meiden?

ik hoop snel een antwoord te moegn ontvangen

klinisch geneticus

Re: efelijk belast of niet

Bericht door klinisch geneticus » wo 22 mei 2013, 14:17

Beste Jacqueline,

Aangezien jouw moeder eierstokkanker kreeg is er een reden om je te laten verwijzen naar de klinische genetica voor erfelijkheidsadvies. Aldaar zal worden gekeken of de diverse vormen van kanker bij jouw moeder en de kanker bij overige familieleden reden zijn voor erfelijkheidsonderzoek. Hierbij wordt oa. ook de grootte van de familie meegenomen. Indien mogelijk wordt erfelijkheidsonderzoek altijd gestart bij de persoon die zelf de kanker kreeg. Dat zou in dit geval dus jouw moeder zijn. Wellicht gaat je moeder nog akkoord om bij haar bloed te laten prikken en DNA op te laten slaan? Je kan dit dan overleggen met haar huisarts. De huisarts kan dit dan regelen met de dichtsbijzijnde afdeling klinische genetica. Je kan je dan alsnog in een later stadium (als je er aan toe bent) of toch nu al laten verwijzen voor erfelijkheidsadvies.

lotje06

Bericht door lotje06 » di 28 mei 2013, 11:01

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb morgen eem afspraak met de huisarts. Vandaag bleek dat een zus van mijn oma borstkanker heeft gehad op latere leeftijd

Ariane

Bericht door Ariane » vr 31 mei 2013, 10:28

Hoe is je gesprek bij de huisarts gegaan, Jacqueline?

Gesloten

Terug naar “Mei 2013”