Angiogenese

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

MartineB

Angiogenese

Bericht door MartineB » wo 08 mei 2013, 20:57

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier.. Ik ben 31 jaar oud en heb de diagnose borstkanker gekregen op 18 maart. Men ging uit van DCIS graad 3, echter nu de borst eraf is kwam er toch meer achter weg.. Een tumor (er/pr+, her2neu-) van 2 mm in een dcis gebied met een doorsnede van 2,8 cm. In de poortwachter is 0,8 micrometastasen gevonden en er is sprake van angiogenese rondom de tumor. Dat laatste zinnetje maakt me doodsbang. Waar zitten allemaal nu kankercellen? En hoe weet ik dat de chemo dat kapot maakt? Ze willen de borst naast de chemo ook nog 30 x bestralen. En de oksel, of een okselkliertoilet of ook die meebestralen.. Wat moet ik nu? En hoe erg is de angiogenese? We hebben 3 kleine ukkies rondlopen.. We zijn de wanhoop aardig nabij.. Wie heeft er tips of wat dan ook..? Groetjes

Dees
Beheerder

Re: Angiogenese

Bericht door Dees » do 09 mei 2013, 16:47

Hoi MartineB, om bij het einde te beginnen, het is écht véél te voorbarig om de wanhoop nabij te zijn. Bij kanker denk je aan dood, maar de meeste vrouwen met de diagnose borstkanker blijven leven. Dat geeft geen 100% garantie, helaas, maar op dit moment is er écht geen reden om rekening te houden met een slechte afloop.

DCIS is géén kanker, maar een zogenaamd voorstadium van kanker. Een groot deel van de DCIS (70%) wordt nooit kanker. Bij jou is er een piepklein invasief haardje gevonden van 2 mm. Daarom heen zijn nieuw gevormde bloedvaatjes gevonden. Dat is niet raar. Een tumor moet voeding krijgen om te kunnen groeien en heeft het vermogen om vaatjes naar zich toe te laten groeien.

Waarschijnlijk bedoel je met 0,8 micrometastase 0,8 millimeter he? Als er alleen een micrometastase zit, heeft dat voor de prognose verder geen betekenis. Het verwijderen van de okselklieren staat meer en meer ter discussie. Het veroorzaakt namelijk forse schade, maar verbetert je overlevingskansen niet.

Weet je iets over de graad? Is er een Mammaprint gedaan?

Het rottige met borstkanker is dat deze soms aan de wandel gaat en er is eigenlijk niet te zeggen welke borstkanker dat wel doet en welke niet. Bestraling is bedoeld om eventueel achtergebleven kankercellen rondom de borst kapot te maken. Chemo en hormoontherapie is bedoeld om de eventuele losse kankercellen elders in het lichaam kapot te maken. De meeste vrouwen met borstkanker krijgen ook zonder chemotherapie en/of hormoontherapie géén uitzaaiingen. Een enkeling krijgt, ondanks chemotherapie en/of hormoontherapie, wél uitzaaiingen. Chemotherapie en/of hormoontherapie wordt gegeven omdat dat voor een klein percentage het verschil maakt tussen wel of niet borstkanker overleven. Hier staat de uitleg over Adjuvant Online, het wereldwijde programma dat gebruikt wordt om prognoses bij borstkanker te berekenen.

Omdat de tumor er al uit is en die losse kankercellen niet te zien zijn, weet je na behandeling nooit zeker of je genezen bent. De tijd is je beste vriend. Elk half jaar, elk jaar verder zonder uitzaaiingen vergroot de kans dat je bij de overlevers hoort.

Voor nu kun je niks anders doen dan de behandelingen aangrijpen die je aangeboden worden.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

naomi

Re: Angiogenese

Bericht door naomi » di 21 mei 2013, 14:48

Hoi Martine B.

Ik had ook angiogenese. Ik had na 6 chemokuren een borst vol met tumorweefsel (2 verschillende chemo's hadden dus niet zo goed gewerkt als gehoopt) en angiogenese en 3/9 besmette lymfeklieren. Ik was ook nog triple neg. Kortom een slecht scenario. Dat is nu bijna 5 jaar geleden... Je weet het niet hoe het zal gaan, dat is het enge. Ik snap het werkelijk ook niet. Mijn arts zei ooit tegen mij: kanker is geen wetmatigheid. Misschien geeft mijn verhaal je een beetje houvast, ik was in die tijd ook terecht heel erg bang en wanhopig. Geen tips dus. Wel herkenning, voor wat het waard is... Hang in there

Gesloten

Terug naar “Mei 2013”