aangepaste functie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Cynthia

aangepaste functie

Bericht door Cynthia » zo 05 mei 2013, 07:30

Hallo,

Ik heb een vraag mbt tot mijn werk;
Tot op heden werkte ik in onregelmatige dienst en soms hele lange dagen. Met de bedrijfsarts en mijn leidinggevende zijn we tot de conclusie gekomen dat ik daar niet meer in terug kan.
Nu hebben ze mij aangeboden om te re-integreren in een (overigens hele leuke) functie. Dit werk heb ik eerder gedaan tijdens een herstelperiode, maar ben toen weer terug gegaan naar mijn oude werk.
Het betreft hier een functie waarvoor men mij eerder in een sollicitatie geschikt heeft bevonden, maar de voorkeur hebben gegeven aan een andere kandidaat die al op het salarisniveau zat van die baan, terwijl het voor mij een (kleien) promotie zou zijn. Nu doet zich het geval voor dat diegene toch niet geschikt bleek na 2 jaar en de functie dus weer vacant is.
En nu de vraag: men heeft mij aangeboden dat ik voor een jaar mag re-integreren op die plek, omdat ze mij daar graag willen hebben, maar dat de functie daarna opengesteld moet worden voor sollicitatie. Met andere woorden ze willen mij na een jaar verplicht stellen om te solliciteren met de kans dat ik die baan (weer) niet krijg!!! Mag dat zomaar? Volgens mij moeten ze mij passend werk bieden en hebben ze door mij deze functie aan te bieden de ultieme kans om dit te doen?!

HugoLemmens

Re: aangepaste functie

Bericht door HugoLemmens » ma 06 mei 2013, 09:48

Hallo Cynthia,

Mijns inziens zijn hier 2 regels van toepassing. De (eigen) regel om een vacature op te stellen voor iedereen, om hiermee vriendjes politiek te voorkomen. En
de wettelijke regeling om je passend werk te bieden. De functie waar jij nu in bezig bent is dus een uitstekende kans om als werkgever je aan passend werk
te bieden. Zou de werkgever deze kans niet benutten en je geen alternatief kunnen bieden, dan lopen ze kans op een sanctie te krijgen.

Mogelijk dat men nu voorzichtig is met het toezeggen van functies en het nog openhouden wat men definitief doet. Ik heb de vraag hoe de spelregels precies hier toegepast
dienen te worden uitgezet. Maar je hebt altijd een 'gun'-factor die nog al eens sterker kan zijn dan de wat de regeltjes voorschrijven. De relatie met een leidinggevende
en hoe de leidinggevende jou vindt functioneren is erg belangrijk. Ik heb dat al in een paar situaties meegemaakt.

Zo gauw ik meer weet laat ik je het weten.

Veel succes en plezier met de opbouw in deze functie.

Team

Bericht door Team » ma 06 mei 2013, 11:14

Via mail van Ragna van Hummel van Re-turn:
betrek een arbeidsrechtadvocaat om zeker te weten of dit mag, er is namelijk maar weinig jurisprudentie. Meestal gaat het om een bijstelling naar beneden, niet naar boven. Passend werk betekent niet een nieuwe functie, daarin re-integreren kan dus wel. Overigens schat ik in dat na een jaar er sprake is van bedongen arbeid, en dat er dan niet zonder meer gevraagd mag worden te solliciteren. Wel is het zo dat er uiteindelijk, bij een bijstelling naar beneden maar ook bij een bijstelling naar boven, een nieuw arbeidscontract aan te pas komt. Dat is in zichzelf niet ongebruikelijk.

Cynthia

Bericht door Cynthia » ma 06 mei 2013, 14:24

Bedankt voor het antwoord.
Ik ga maar gewoon aan de slag daar, voorlopig kan ik een jaar vooruit en zie dan wel hoe het zich gaat ontwikkelen.

Groeten Cynthia

HugoLemmens

Bericht door HugoLemmens » di 07 mei 2013, 14:24

Hallo Cynthia,

Zie ook deze reactie van een arbeidsdeskundige en een WIA expert:

'Uit het beoordelingskader PW: "De werkgever moet actief zoeken en bemiddelen naar passend werk binnen het eigen bedrijf. Uiteraard geldt daarbij dat naarmate het bedrijf groter is, er meer mogelijkheden tot herplaatsing zullen zijn. Wanneer een werknemer zelf voorstellen voor ander passend werk binnen het bedrijf doet, dient de werkgever daar positief op te reageren. Afwijzing kan alleen plaatsvinden indien de werkgever dit voldoende motiveert. Zelfs in een situatie van inkrimping zal de werkgever actief moeten zoeken naar de mogelijkheden."

Kortom als werknemer initiatief neemt en deze functie als mogelijk passend kwalificeert. Deze functie in eerste instantie wil aanvaarden tegen het salaris van zijn "eigen" werk, om na een duurzame periode (zeg 6 maanden) te willen kijken of hij daarin ook kan functioneren om dan te beoordelen of hij de promotie ook kan maken. Of wil overeenkomen dat hij deze functie wil uitvoeren tegen de oude loonwaarde, maar dan ook overeenkomen dat het functioneren zoals het is, de bedongen arbeid gaat worden.

Dan zie ik geen enkele werkgever dit met motivatie kunnen weigeren.'

Mamacash

Bericht door Mamacash » vr 17 mei 2013, 11:16

Beste Hugo, onderstaande quote zal ik bewaren voor mijn eigen werksituatie ;-)

Zie ook deze reactie van een arbeidsdeskundige en een WIA expert:

'Uit het beoordelingskader PW: "De werkgever moet actief zoeken en bemiddelen naar passend werk binnen het eigen bedrijf. Uiteraard geldt daarbij dat naarmate het bedrijf groter is, er meer mogelijkheden tot herplaatsing zullen zijn. Wanneer een werknemer zelf voorstellen voor ander passend werk binnen het bedrijf doet, dient de werkgever daar positief op te reageren. Afwijzing kan alleen plaatsvinden indien de werkgever dit voldoende motiveert. Zelfs in een situatie van inkrimping zal de werkgever actief moeten zoeken naar de mogelijkheden."

Gesloten

Terug naar “Mei 2013”